Misja siódma -
análisis del género de la telenovela
Telenowela
to forma melodramatycznego serialu telewizyjnego. Powstała w krajach
Ameryki Łacińskiej, gdzie jest do dzisiaj najbardziej popularna.
Przeważnie liczy od 180 do 200 odcinków, a jej emisja trwa
zazwyczaj od sześciu miesięcy do roku. W centrum wydarzeń
fabularnych znajduje się najczęściej zakochana para, która musi
stawić czoło przeciwnościom losu.
Telenowela bezpośrednio wywodzi się z radionowel tworzonych na Kubie w latach 30. Inspiracją dla pierwszych twórców były powieści melodramatyczne z przełomu XVIII i XIXw, często odcinkowe, wydawane w prasie. Pierwsze telenowele powstawały w Brazylii (Suavida me pertence ), na Kubie (Senderos de amor, 1951) i Meksyku (Ángeles de la calle, 1951). Wczesne telenowele miały melodramatyczną strukturę narracyjną i liczyły do 20 odcinków. W latach 60 i 70 produkcje liczyły więcej odcinków i zdobywały coraz większą popularność poza Ameryką Łacińską. W drugiej połowie lat siedemdziesiątych w Meksyku powstała pierwsza telenowela o zasięgu globalnym Los ricos tambiénlorran (1979), była ona emitowana m.in. w Rosji, USA i Chinach. W miarę rozwoju gatunku można zauważyć, że telenowele odzwierciedlają narodową kulturę w ramach której zostały stworzone. Współczesne telenowele, w przeciwieństwie do poprzednich coraz częściej podejmują kontrowersyjne problemy społeczne.
Telenowela bezpośrednio wywodzi się z radionowel tworzonych na Kubie w latach 30. Inspiracją dla pierwszych twórców były powieści melodramatyczne z przełomu XVIII i XIXw, często odcinkowe, wydawane w prasie. Pierwsze telenowele powstawały w Brazylii (Suavida me pertence ), na Kubie (Senderos de amor, 1951) i Meksyku (Ángeles de la calle, 1951). Wczesne telenowele miały melodramatyczną strukturę narracyjną i liczyły do 20 odcinków. W latach 60 i 70 produkcje liczyły więcej odcinków i zdobywały coraz większą popularność poza Ameryką Łacińską. W drugiej połowie lat siedemdziesiątych w Meksyku powstała pierwsza telenowela o zasięgu globalnym Los ricos tambiénlorran (1979), była ona emitowana m.in. w Rosji, USA i Chinach. W miarę rozwoju gatunku można zauważyć, że telenowele odzwierciedlają narodową kulturę w ramach której zostały stworzone. Współczesne telenowele, w przeciwieństwie do poprzednich coraz częściej podejmują kontrowersyjne problemy społeczne.
Można
wyróżnić sześć podstawowych podgatunków telenoweli, które
często mieszają się ze sobą tworząc hybrydy.
- Working-class melodramat – charakteryzuje się nieskomplikowaną i łatwą do przyswojenia treścią, ze względu na rodzaj widowni do której jest skierowana. Bohaterami najczęściej są kobieta z nizin społecznych oraz obiekt jej westchnień, wysoko postawiony mężczyzna, którego rodzina przeciwstawia się ich miłości. Przykładem tego typu telenoweli jest Maria la del barrio (1991).
- Historical romance – główną cechą podgatunku jest to, że akcja rozgrywa się w przeszłości. Twórcy wybierają najczęściej czasy kolonialne (Martín Garatuza, 1986), późny XIX wiek (El vuelo del águila, 1994), lub okres rewolucji (Bodas de odio, 1982)
- Teen drama – bohaterami tej kategorii serialu jest zazwyczaj grupa nastolatków, która boryka się z problemami związanymi z dorastaniem. Pierwszą telenowelą tego rodzaju była Quinceañera (1987).
- Mystery/Thriller - w telenowelach tego podgatunku para zakochanych lub rodzina zostaje rozdzielona poprzez nagłe zniknięcie lub śmierć jednego z bohaterów. Przykłady tego podgatunku to: Cuna de Lobos, La Casa al Final de la Calle, La Mujer de Judas, ¿Dónde está Elisa?, El Rostro de la Venganza, La Casa de al Lado.
- Romantic Comedy – telenowele komediowo-romantyczne przedstawiają historie miłosne z dużą dawką humoru. Najpopularniejszą produkcją tego podgatunku jest Yo soy Betty, la fea (1999).
- Pop band story – telenowele tego typu ukazują drogę do sukcesu młodych muzyków. Popularność takich seriali jest na tyle duża, że produkcja Rebelde (2004) wypromowała popowy zespół RBD.
Telenowela
często jest mylona z operą mydlaną. Chociaż wywodzą się one z
podobnych korzeni, różnice między tymi gatunkami są bardzo
wyraźne. Podstawowymi różnicami pomiędzy telenowelą i operą
mydlaną jest fakt, że w centrum wydarzeń opery mydlanej
najczęściej znajduje się rodzina, natomiast w telenowelach głównym
obiektem zainteresowania jest para zakochanych lub rywalizacja
pomiędzy rodzinami. Długość emisji telenowel jest znacznie
krótsza, przez co scenarzyści przygotowują pełny plan zdarzeń,
od początku do końca. Nie można tego powiedzieć o operach
mydlanych, ponieważ niektóre z nich emitowane są nawet latami.
Ciekawym
zjawiskiem w systemie produkcji telenowel jest ich narodowy
charakter. Niektóre państwa Ameryki Łacińskiej wyspecjalizowały
się w konkretnych podgatunkach produkując seriale specyficzne tylko
dla danego narodu. I tak w Argentynie królują telenowele
przedstawiające melodramatyczne losy tradycyjnej rodziny klasy
średniej z wątkami komediowymi. Wiele produkcji skierowanych jest
do młodszej widowni: Chiquititas,
Rebelde Way, Floricienta, Muñeca Brava, Patito Feo.
Niestety ich popularność spada ze względu na emisję amerykańskich
i europejskich sitcomów oraz komediodramatów.
Jednym
z państw przodujących w produkcji telenowel jest Boliwia. Oprócz
obowiązkowych wątków miłosnych i tragicznych, boliwijskie
telenowele wypełnione są ludową muzyką, naturalnymi plenerami i
ekscytującymi przygodami. Często rozgrywają się w przeszłości i
są oparte na powieściach bądź na prawdziwych wydarzeniach.
Przykładami typowych boliwijskich telenowel mogą być: Las
Tres Perfectas Solteras, Indira, Tierra Adentro, La Virgen de las 7
calles, Luna de Locos, Tres de Nosotras.
Najbardziej
oryginalne i odchodzące od głównego nurtu telenowele powstają w
Brazylii. Brazylijskie telenowele częściej niż inne podejmują
kontrowersyjne problemy współczesnych obywateli. Stają się coraz
bardziej realistyczne i prezentują przekrój przez wszystkie warstwy
społeczne. W Brazylii powstały najdroższe i najbardziej popularne
produkcje, takie jak EscravaIsaura
(1976)
Z
reguły zawierają 3 lub 4 miejsca akcji: "biedne",
"bogate" oraz takie, w którym bohaterowie z różnych
światów mogą się spotykać. Brak w nich w pełni pozytywnych i
negatywnych postaci, przez co nie wydają się naiwne w odbiorze.
Popularność telenowel nie jest oparta na gwiazdach ekranu, lecz na
scenariuszu i wykonaniu. Dzięki dużym ekipom produkcyjnym i pracy
na bieżąco, brazylijskie telenowele bardziej niż inne odpowiadają
na zapotrzebowania widzów.
Największy
hit świata telenowel powstał jednak w Kolumbii. Mowa oczywiście o
Yo
soy Betty, la fea,
która została zaadaptowana w ponad dwunastu różnych wersjach
językowych. W Kolumbii przeważają telenowele komediowe, ale
pojawia się także wiele realistycznych i adaptacji. Prywatyzacja
telewizji i bardziej liberalna polityka władz w latach 90
spowodowały, że duża część produkcji jest eksportowana. Podobną
politykę zagranicznego handlu prowadzi Meksyk, którym najlepszym
towarem eksportowym są właśnie telenowele. Najczęściej
wykorzystują one dany schemat: zakochana para napotyka na swojej
drodze mnóstwo problemów, włącznie ze złoczyńcą, jednak
telenowela zawsze kończy się ślubem i porażką negatywnego
bohatera. Do lat 90 telenowele uważane były za narzędzie rządu do
ukrywania prawdziwych problemów Meksyku. Współczesne produkcje
częściej podejmują tematy korupcji, handlu narkotykami i
niesprawiedliwości społecznej. Najpopularniejsze telenowele
meksykańskie to Los
Ricos Tambien Lloran i
La Reina del Sur.
Jak
można zauważyć ten gatunek serialu telewizyjnego jest ciągle
bardzo popularny nie tylko w swojej kolebce, czyli Ameryce
Łacińskiej. Nawet takie potęgi telewizyjne jak USA czy Rosja
importują pomysły na produkcje telenowel. Świadczy to również o
tym, że ten gatunek serialowy jest wbrew pozorom bardzo różnorodny
i odpowiada milionom odbiorców.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz